Peserta Kelab Tomoi Burung Hantu 'champion' BUFC

Baling Ultimate Fighting Championship (BUFC) berlangsung selama tiga hari berturut-turut itu juga dihadiri hampir 30,000 pengunjung terdiri daripada penggemar sukan tersebut.


Antara kelab dan persatuan yang menyertai pertandingan BUFC adalah kelab-kelab dan persatuan-persatuan yang secara khususnya memberi latihan dan tunjuk ajar berkaitan seni Muay Thai seperti Burung Hantu Delay King Muay Club dari Kedah, Shark Hunter Muay dari Pulau Pinang termasuk kelab Muay Thai tempatan iaitu Kelab Tomoi Siong dan Kelab Tomoi Samboja.

Dalam pertandi­ngan itu, 70 peserta anak tempatan termasuk dari Kedah, Pulau Pinang, Perak, Kuala Lumpur, Melaka, Johor dan Thailand berkampung untuk pelbagai kategori yang dipertandingkan.

Pemenang utama Prestige Championship Belt, Razif Mohd. Yusof, 29, dari Kumpulan Kelab Tomoi Burung Hantu (Delay King) menyifatkan pertandingan itu memberi peluang kepadanya menguasai teknik dan membina ketangkasan dalam sukan Muay Thai.

Sementara itu, Ahli Parlimen Baling yang turut hadir menyampaikan hadiah kepada pemenang, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, bakat pengamal Muay Thai perlu digilap dan tidak boleh disia-siakan begitu sahaja.

Abdul Azeez berkata, pihaknya juga berhasrat menjadikan daerah ini sebagai lokasi tumpuan utama sukan Muay Thai, tinju serta silat memandangkan sam­butan yang amat memberangsangkan penduduk. - Utusan Online

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post