Masih Dalam Perbincangan Dengan Persekutuan Mengenai Pampasan Tadahan Air Ulu Muda


Kerajaan negeri masih dalam perbincangan dengan kerajaan Persekutuan mengenai langkahnya untuk mendapatkan pampasan untuk memulihara kawasan tadahan air di rizab hutan Ulu Muda yang membekalkan air mentah untuk Kedah, Pulau Pinang dan Perlis.

YAB Menteri Besar, Dato' Seri DiRaja Ahmad Bashah Md Hanipah berkata perkara itu masih dalam rundingan antara kedua-dua pihak, dengan jumlah pampasan belum diputuskan oleh kedua-dua belah pihak.

Ahmad Bashah menjelaskan bahawa pampasan itu adalah satu permintaan yang diminta oleh kerajaan negeri untuk menampung kos memulihara dan memulihkan kawasan tadahan air di hutan Ulu Muda. Ini untuk melindungi bekalan air mentah untuk Kedah dan negeri jirannya.

"Rundingan itu telah berlaku kadang-kadang dan pampasan itu bertujuan untuk menampung kos peluang yang hilang untuk memulihara hutan Ulu Muda supaya rakyat dan jiran kita memperolehi akses kepada bekalan air bersih," jelas Ahmad Bashah.

Tegas Ahmad Bashah bahawa langkah untuk mencari tanda itu tidak bermakna kerajaan negeri tidak mengiktiraf pembiayaan daripada kerajaan persekutuan ke Kedah.

"Kami banyak bergantung kepada dana dari kerajaan persekutuan, seperti projek penaiktarafan Lapangan Terbang Antarabangsa RM89 juta dan peruntukan RM208 juta untuk membina sebuah jeti baru di Kuala Kedah," jelas beliau..

Dilaporkan bahawa kerajaan negeri yang diterajui Pas telah menuntut pampasan RM100 juta daripada persekutuan untuk menampung kerugian kerana tidak meluluskan lesen pembalakan di hutan rizab Ulu Muda untuk melindungi tadahan air.

Mengenai perbincangan itu untuk mendapatkan bayaran dari kerajaan Pulau Pinang untuk menarik air dari hilir Sungai Muda di Seberang Perai, Ahmad Bashah berkata perbincangan diadakan di peringkat agensi, bukan antara kerajaan negeri.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post