#Video : Kerajaan Kedah Nafi Beri 3 Bulan Bonus Yang Tular Di Laman Sosial - MB Kedah


Menteri Besar Kedah, YAB Dato Seri DiRaja Ahmad Bashah Md Hanipah menafikan maklumat tersebar melalui media sosial kononnya kerajaan negeri akan memberikan bonus tiga bulan gaji kepada 5,000 penjawat awam di Kedah sempena Aidilfitri kali ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata pemberian bonus sebanyak tiga bulan itu bukan sahaja tidak logik, malah tidak rasional dengan keadaan Kedah, selain menyifatkan pihak yang menyebarkan maklumat terbabit sengaja bersikap ingin memperli kerajaan negeri dan tidak bertanggungjawab dan ia tidak lebih untuk memburukkan imej kerajaan negeri yang dipimpinnya. “Ini tak logik dan tak rasional langsung. Negeri lain pun tak bagi, Selangor pun dua bulan setengah.


Satu poster difahamkan tular di media sosial sejak semalam mendakwa kononnya Kerajaan Negeri akan memberikan bonus 3 bulan kepada kakitangan awam negeri bersempena Aidilfitri ini.

Dikatakan beberapa dakwaan palsu seumpama itu juga tular sebelum ini berkemungkinan dilakukan oleh pihak tertentu yang mungkin bermotifkan politik dan mencetus kebencian terhadap Ahmad Bashah.

Sebelum ini, Menteri Besar itu turut menjadi mangsa apabila pihak tertentu tela bijak memperalatkan Stadium Darul Aman untuk tujuan politik ketika berlaku krisis kepimpinan negeri sehingga berlaku peralihan kuasa membabitkan jawatan Menteri Besar.

Ramai pihak mengecam tindakan mempolitikkan stadium yang sepatutnya menjadi medan menyatukan rakyat Kedah, namun kesan dari mempolitikkan keadaan itu kekal hingga kini ekoran segelintir peminat yang masih belum sedar mereka diperalatkan.

Kerajaan Persekutuan mengumumkan pemberian bonus RM500 kepada 5,000 penjawat awam negeri sempena Aidilfitri manakala golongan pesara pula menerima RM250. Ahmad Bashah, yang mengumumkan perkara itu berkata, pembayaran bonus berkenaan akan dibuat melalui akaun penjawat awam masing-masing selewat-lewatnya seminggu sebelum Aidilfitri.

"Kita kemungkinan akan beri RM 1,000 sebagai bantuan aidilfitri. kita sudah tetapkan jumlah itu, namun akan umum secara rasmi melalui mesyuarat EXCO Rabu ini.

"Melalui mesyuarat EXCO nanti, kita akan tetapkan maklumat secara terperinci seperti jumlah keseluruhan peruntukan dan penerima sebelum ia boleh disalurkan," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan Ihya Ramadan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah, di sini, hari ini.

Pada program itu, wang tunai. Seramai 109 orang balu, 75 anak yatim dan 36 anak istimewa menerima bungkusan hamper makanan dan duit raya yang disumbangkan Pejabat Menteri Besar Kedah (MBI).Turut hadir bersama Ketua Polis Kedah, Datuk Asri Yusoff.







SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post