ISU BONUS KAKITANGAN AWAM PERLU RUJUK SUMBER SAHIH.


1. Pihak yang membuat infografik berhubung kenyataan tidak betul yang kononya MB Kedah mengistiharkan 3 bulan bonus bagi kakitangan negeri adalah kerja orang yang memiliki akhlak yang lemah lagi mandul.

2. Isu isu melibatkan kewangan negeri apatah lagi menyentuh kepentingan umum 6090 kakitangan negeri tidak wajar dijadikan bahan gurauan.

3. Ianya mengelirukan dan boleh mengundang kekalutan dalam sensitiviti kakitangan awam negeri yang selama ini cukup komited dalam tugas mereka.

4. Data rekod menunjukkan jika biaya bantuan khas Aidilfitri berjumlah RM500 diberikan ia akan memakan belanja lebih RM3.06 juta bagi tanggungan kewangan negeri.

5. Urusan untuk mengabsahkan perkara ini perlu secara adabnya diputuskan dalam Mesyuarat Exco kerajaan Negeri.

6. Sepertimana yang diputuskan oleh YAB DS Diraja MB Kedah dalam mesyuarat mingguan EXCO yang lalu akan ada perkhabaran gembira bagi kakitangan awam negeri pada mesyuarat Exco minggu hadapan.

7. Maka sewajarnya sumber rasmi dan kenyataan edaran sahih ditunggu supaya isu ini tidak berbangkit mengelirukan masyarakat.

8. Prinsipnya memang ada bantuan khas Aidilfitri pada kakitangan awam negeri kerana prinsip kerajaan negeri lazimnya mengikuti keputusan duluan yang dibuat kerajaan persekutuan.

9. Bezanya kadar dan jumlah bayaran mengikut kemampuan kewangan negeri. Maka bersabarlah dan elakkan bulan Ramadan yang mulia ini dari fitnah dan prasangka buruk yang tidak sepatutnya.
Bulan Puasa serupa bulan tak puasa fitnah menjadi amalan makluk ketandusan aklak.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post