DAKWAAN MAHATHIR TIDAK RELEVAN DAN BERASAS - MB KEDAH


Menteri Besar Kedah tidak bersetuju dengan pandangan Tun Dr. Mahathir yang mendakwa kemenangan Barisan Nasional (BN) bergantung kepada perpecahan pembangkang.
Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, walaupun perpecahan pembangkang memberi kelebihan kepada BN namun kemenangan juga mengambilkira kerjasama dalam parti.
"Siapa pun kalau berpecah, BN kalau berpecah orang lain menang tapi kita bekerja..mesti ada teamwork, jadi dia (Tun M) kata lemah saya tidak setuju," ujarnya pada sidang media selepas membentangkan Bajet Negeri Kedah 2017 di sini hari ini.
Beliau berkata demikian mengulas dakwaan Tun M semasa Konvesnyen Pakatan Harapan di Shah Alam semalam yang kemenangan calon BN termasuk dirinya semasa dalam UMNO banyak berpunca daripada perpecahan pembangkang.
Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia itu berkata, sekiranya pembangkang bersatu, BN akan kalah.
Ahmad Bashah yang juga Ahli Dewan Undangan Bakar Bata seterusnya memberitahu, sekiranya BN tidak kuat, ia tidak akan menang di banyak negeri dalam pilihan raya umum lalu.
"Sokongan dapat dilihat pada jumlah kerusi negeri dan parlimen, memang ada perubahan sokongan tapi keseluruhan rakyat masih yakin dengan BN," katanya lagi.
Seperti Kedah, katanya, pada Pilihanraya Umum (PRU) Ke-12, BN kalah namun merampasnya semula pada PRU-13 kerana rakyat dapat membezakan pemerintahan pembangkang dan BN.
"Ketika itu rakyat ada hakisan keyakinan dan dia bagi kepada BN. Akan datang rakyat menilai. Apa yang penting jentera parti terus berjuang dan meneruskan tradisi dan (sokongan) BN dapat dipertingkatkan (pada PRU-14," katanya.
Mengenai kehadiran parti politik baru seperti PPBM, ia perkara biasa dalam sistem demokrasi dan yakin rakyat akan membuat keputusan bijak.- MalaysiaGazzete

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post