#BAJETKEDAH2017 : MUAFAKAT MEMACU EKONOMI MENGGILAP POTENSI NEGERI KEDAH






ALOR SETAR: Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah, hari ini membentangkan Bajet Kedah 2017, kali pertama sebagai Menteri Besar, membabitkan peruntukan keseluruhan RM1.06 bilion. Bajet bertemakan Muafakat Memacu Ekonomi Menggilap Potensi Negeri itu merekodkan pengurangan defisit 4.63 peratus iaitu daripada 14.9 peratus pada tahun lalu kepada 10.27 peratus tahun ini. Ahmad Bashah berkata, pengurangan defisit tinggi itu membuktikan kerajaan negeri berhemah, bertanggungjawab dan menekankan soal perolehan hasil yang cekap

Beliau berkata, empat strategi utama menjadi paksi kepada Bajet Kedah 2017 iaitu Meningkatkan Perolehan dan Perbelanjaan Hasil Secara Cekap dan Berhemah, Menambah Nilai Selain Meneroka Potensi Ekonomi Baharu, Mencergaskan Aktiviti Ekonomi Rakyat dan Menangani Isu Kebajikan Rakyat Berbilang Kaum Melalui Langkah Betul.

"Untuk Bajet 2017 sejumlah RM810,232,362 diperuntukkan khusus untuk perbelanjaan mengurus, manakala RM256,436,825 lagi untuk perbelanjaan pembangunan.

"Bajet dilancarkan ini memancarkan sinergi baharu dalam pemetaan pembangunan ekonomi negeri untuk memastikan Kedah dapat duduk sama rendah dan berdiri setara dengan negeri lain," katanya.

Sementara itu, beliau turut menghargai peranan Kerajaan Persekutuan yang mempertimbangkan pinjaman bagi baki pembayaran tertangguh projek pembangunan kampus induk Kolej Universiti Insaniah (KUIN) berjumlah RM266 juta, dengan tempoh bayaran balik selama 20 tahun. 

"Menerusi kaedah ini tanggungan kerajaan negeri bagi bayaran pinjaman KUIN dapat diturunkan dari RM44.5 juta setahun kepada RM19.6 juta. Ini memberi kelebihan kepada negeri untuk terus merancang program pembangunan pada masa hadapan," katanya.

#BajetKedah2017
#KedahCentric

Klik YouTube BH :


Klik YouTube MBO.com







SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post