#STADIUM DARUL AMAN NAIK TARAF



Sebanyak RM12.42 juta telah diperuntukkan bagi menyediakan kemudahan dan prasarana sukan termasuk kerja-kerja menaik taraf Stadium Darul Aman.
Selain itu, peruntukan yang sama melalui Bajet Negeri Kedah 2017 turut disalurkan bagi naik taraf Pusat Akuatik Gunung Keriang dan Kompleks Sukan Hijau Kuning.


Kedah memenangi Piala Malaysia musim ini dengan mengalahkan pasukan Selangor di Shah Alam baru-baru ini dan ia memberi momentum positif kepada sukan bola sepak di negeri itu.
Menteri Besar Kedah, YAB. Dato' Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, secara keseluruhannya anggaran peruntukkan pembangunan bagi sektor pentadbiran, sukan dan lain-lain dikhususkan sebanyak RM87.69juta atau mewakili 34.20 peratus dari keseluruhan belanja pembangunan.
Selain itu, Kedah juga akan menghidupkan semula sukan mini olimpik iaitu Sukan Kedah Darul Aman (SUKDA).
"Kira-kira 14 tahun yang lalu, Kedah terkenal dengan sukan mini olimpik peringkat negeri iaitu SUKDA.
"(Ia) platform yang membekalkan atlet kepada skuad Sukan Malaysia (SUKMA)," ujarnya semasa membentangkan bajet negeri tahun 2017 di sini hari ini.
Menurut Ahmad Bashah, melalui SUKDA, lapan jenis sukan dipertandingkan di empat buah daerah dan pada tahun hadapan acara trek dan balapan turut dipertandingkan.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post