BN KEDAH SANGAT BERSEDIA TAMBAH KERUSI DUN DAN PARLIMEN

Dengan sasaran menambah bilangan kerusi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen yang dimiliki sekarang,

Barisan Nasional Kedah memandang pilihan raya umum ke-14 yang akan diadakan bila-bila masa sebagai persiapan terbaik yang pernah dilakukan berbanding pilhan raya umum yang lepas.


BN negeri tidak risau menghadapi pilihan raya kali ini walaupun dikatakan pilhan raya umum ke-14 ini adalah yang paling sengit berbanding sebelum ini, mengambil kira situasi politik semasa dan asakan bertubi-tubi pembangkang.

Pada kali ini BN Kedah menetapkan sasaran menang 28 kerusi daripada 36 Dewan Undangan Negeri, yang sekaligus membolehkan pembentukan kerajaan negeri dengan majoriti melebihi dua pertiga. BN Kedah sekarang mempunyai 20 kerusi DUN.

Dan pada masa yang sama mensasarkan menang 12 kawasan Parlimen berbanding 10 kerusi sekarang bagi menyumbang kepada kekuatan kerajaan pusat.

Pengerusi BN Kedah, YAB Dato' Seri DiRaja Ahmad Bashah Md Hanipah kerap kali melahirkan keyakinan, dengan gerak kerja yang dilakukan di pelbagai peringkat, Kedah akan mampu dipertahankan malahan kemenangan yang akan dilakar adalah lebih baik berbanding dengan PRU-13.

Selaku Menteri Besar, beliau mahu melihat kerajaan negeri mempunyai kekuatan dari segi bilangan kerusi melebihi majoriti dua pertiga. Kali terakhir BN Kedah memiliki majoriti dua pertiga dalam Dewan Undangan Negeri Kedah adalah pada pilhan raya umum tahun 2004.

Oleh kerana sasaran yang tinggi, DS DiRaja Ahmad Bashah tidak jemu mengadakan pertemuan dengan jentera parti pelbagai peringkat, melaksanakan pendekatan turun ke bawah bertemu dengan masyarakat dan pada masa yang sama mengarahkan jentera parti bersiap sedia selengkapnya.

DS DiRaja Ahmad Bashah juga tahu saingan kali ini begitu sengit kerana pakatan pembangkang juga sangat mengidam mahu menguasai kembali Kedah, sebab itu sejak dilantik kembali sebagai Pengerusi BN Kedah pada 2016 beliau menumpu usaha memperkukuh pengurusan parti semua peringkat.

Nada yang sama dikongsi Setiausaha BN Kedah Datuk Paduka Md Rozai Shafian yang menjelaskan bahawa BN Kedah telah menunjukkan kerja yang sangat cemerlang sejak dua tahun lepas.

Mengambil contoh beliau berkata pendaftaran jumlah pengundi baru mencapai lebih 90,000 orang hanya dalam masa dua tahun iaitu 2016 dan 2017.

Begitu juga pemantapan jentera peringkat negeri, bahagian dan Pusat Daerah Mengundi (PDM) semua telah diperkasakan dengan taklimat, latihan, kursus, simulasi, dry run, penaziran bagi memastikan setiap anggota yang terlibat dalam bidang tugas, faham tentang peranan masing-masing.

Proses mempertingkatkan jentera sentiasa dijalankan sehingga tiba hari pengundian kelak.

Pada Md Rozai, yang sangat berpengalaman dalam pilhan raya umum dan pilhan raya kecil, persiapan BN Kedah kali ini adalah paling lengkap dan terbaik yang pernah beliau saksikan dan beliau juga menyaksikan satu semangat yang luar biasa dikalangan jentera untuk mempertahankan maruah parti dari kekalahan.

Kerja perlu diteruskan, seperti mendekati, memberi penerangan, bagi menyakinkan pengundi muda yang membentuk sehingga 48 peratus daripada keseluruhan 1.12 juta pengundi di Kedah.

Apabila bercakap tentang Kedah, tidak boleh lari dari bercakap tentang Parti Bersatu, Md Rozai membuat kesimpulan bahawa parti baru itu tidak banyak memberi kesan kepada BN.

Beliau memberi contoh kawasannya di Pendang “daripada 20 orng yang hadir program parti bersatu hanya sekitar empat orang adalah bekas orang UMNO yang lain dari PKR, Pas dan Amanah”.

Kesimpulannya, Setiausaha BN Kedah itu yakin dengan segala persiapan, semangat, cintakan parti, Kedah tidak akan goyah.


SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post