Mangsa Banjir Kedah Di Pusat Pemindahan Banjir Meningkat


KUBANG PASU - Bilangan mangsa banjir di daerah ini meningkat dengan tiga lagi pusat pemindahan sementara dibuka petang semalam, menempatkan keseluruhan 496 mangsa daripada 109 keluarga.

Sekretariat Pengurusan Bencana Daerah Kubang Pasu, Kapten (PA) Kamalruzamal Kasa, berkata selain Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Changlun, tiga pusat pemindahan baharu yang dibuka ialah Surau Kampung Betong, Surau Kampung Tebing dan di Kampung Lahar.

Di SMK Changlun, katanya, bilangan mangsa turut meningkat iaitu 235 orang membabitkan 59 keluarga berbanding hanya 210 orang semalam.


Peningkatan jumlah mangsa banjir ini berikutan hujan petang semalam, selain paras air yang masih meningkat di kawasan yang berisiko rendah.

Bagi pusat pemindahan baharu, Surau Kampung Betong yang dibuka jam 2.30 petang semalam kini menempatkan 94 mangsa daripada 18 keluarga.

Pusat pemindahan di Surau Kampung Tebing menempatkan 67 mangsa daripada 17 keluarga manakala di Kampung Lahar menempatkan 100 mangsa membabitkan 22 keluarga," katanya.

Kamarulzamal berkata, pihaknya menasihatkan penduduk di kawasan berisiko supaya lebih berhati-hati dengan lebih peka terhadap keadaan persekitaran.

Mereka boleh menghubungi pasukan penyelamat atau penghulu dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) berhampiran untuk membolehkan mereka berpindah dengan segera," katanya.- BH Online

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post