MB Kedah Rasmi Program Tuisyen Rakyat@KKLW Tingkat Pencapaian Pelajar


ALOR SETAR: Tuisyen Rakyat@KKLW yang mula diperkenalkan sejak 2013 kepada lebih 10,000 pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berjaya meningkatkan pencapaian sehingga 40 peratus dalam kalangan mereka melalui keputusan peperiksaan itu.

Tuisyen@KKLW yang dianjurkan oleh Yayasan Pelajaran MARA dengan kerjasama Pergerakan Puteri UMNO, memfokuskan dalam memberi kelas bimbingan tambahan secara percuma kepada pelajar yang terdiri dalam kalangan keluarga yang miskin khususnya di kawasan luar bandar. Pengerusi YPM, 

Datuk Zahida Zarik Khan, berkata berdasarkan kejayaan yang diperoleh pada tahun lalu, pihaknya yakin pencapaian itu boleh ditingkatkan untuk 2017 kepada sekurang-kurangnya 16,000 pelajar yang disasarkan kali ini. 

"Selain SPM, Tuisyen Rakyat@KKLW juga berjaya meningkatkan pencapaian peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sehingga 60 peratus pada tahun lalu. "Pada tahun lalu sahaja, YPM melaksanakan Tuisyen Rakyat@KKLW ini di 152 buah pusat membabitkan seramai 12,939 pelajar UPSR dan SPM dan ternyata ia berjaya meningkatkan pencapaian keputusan peperiksaan mereka yang terbabit dalam kelas tambahan ini. 

"Ini kerana di akhir program ini, kaji selidik keberkesanan tuisyen akan dianalisis bagi tujuan penambahbaikan pada masa akan datang supaya dapat dijalankan dengan lebih jaya," katanya. Beliau berkata demikian selepas Majlis Pelancaran Program Tuisyen Rakyat@KKLW peringkat Parlimen Alor Setar, di sini tadi. Program itu dilancarkan oleh Menteri Besar, YAB Dato Seri DiRaja Ahmad Bashah Md Hanipah.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post