Hari Koperasi Peringkat Negeri Kedah Dirasmikan Menteri Besar, Dato Seri Ahmad Bashah.


Majlis Perasmian Hari Koperasi Negara Peringkat Negeri Kedah yg dirasmikan oleh YAB MB Kedah DS Ahmad Bashah di Dataran Bandar Darulaman, Jitra.
Dalam ucapan DS Ahmad Bashah, beliau menjelaskan tema Hari Koperasi Negara tahun ini iaitu "Satu Untuk Semua,Semua Untuk Satu" menggambarkan kekuatan gerakan koperasi di Malaysia dalam menghadapi apa jua cabaran dan rintangan.




Antara tetamu yg hadir ialah EXCO YB Dato' Dr Ku Rahman bin Ku Dr Ismail Merangkap Pengerusi Jawatankuasa Tetap Industri dan Pelaburan Perdagangan Dalam Negeri,Hal Ehwal Pengguna dan Koperasi serta YBhg Dato'Basaruddin bin Sadali,Timbalan Ketua Setiausaha(Perdagangan Dalam Negeri),kementerian  Perdagangan Dalam  Negeri,Koperasi dan Kepenggunaan.






- Pengalaman MB sebagai menteri KPDNKK dapat meningkatkan lagi koperasi di kedah.
- Ucap terima kasih selepas 2013 pernah berlangsung di kedah sebagai tuan rumah peringkat kebangsaan
- Program ini berfungsi sebagai medan untuk promosi produk dan aktiviti koperasi.
- Untuk orang ramai dapatkan maklumat baru koperasi dan produk baru setiap koperasi di kedah ini.



Setakat 31 Disember 2015, di negeri Kedah terdapat 922 buah Koperasi dengan jumlah keanggotaan 326 600 orang dan memiliki aset rm 678.7 juta dengan jumlah perolehan sebanyak rm 367.2 juta. 
Program sebegini dapat berfungsi sebagai medan untuk mempromosikan produk dan aktiviti Koperasi dan orang ramai berpeluang untuk mendapatkan maklumat baru Koperasi dan produk baru setiap Koperasi di negeri Kedah.


Pengisytiharaan tokoh koperasi negeri kedah sebagai penghargaan untuk menghargai mereka berjuang di sektor koperasi ini utk meningkatkan keprcayaan org ramai sejajar kerajaan untuk menjadikan koperasi sebagai satu medan orang ramai mendapatakn nasihat kerajaan dalam perniagaan atau sebagainya.





- Tema Satu untuk semua, Semua untuk satu adalah untuk menggambarkan kekuatan gerakan koperasi di malaysia dalam menghadapi apa jua cabaran dan rintangan.

- Sehingga 31 disember 2015 malaysia terdapat 12 769 koperasi dengan keanggotaan berjumlah 7.5 juta orang yang memiliki jumlah /modal syer 13.81 billion.

- Di Kedah pula ada 922 koperasi dengan anggota sebanyak 326 600 orang dan aset sebanyak RM678.7 juta dan jumlah perolehan RM367.2 Juta. Diharapkan semua koperasi di Kedah bermuafakat untuk memperkasakan koperasi sebagai satu entiti yg efisien.

- Menggalakkan setiap lapisan masyarakat mewujudkan koperasi berkualiti diperingkat komuniti Taman2 Perumahan, Masjid2, Institusi2 Pertubuhan Berdaftar dan sebagainya bagi memudahkan kerajaan menyalurkan kemudahan seterusnya kesejahteraan rakyat dapat dinikmati bersama.

- Ini adalah sejajar dengan dasar koperasi negara 2011-2020 yg mensasarkan sekurang kurangnya 50% penduduk Malaysia utk jadi anggota koperasi dan menyumbang nilai perolehan RM50 Billion kpd KDNK pada tahun 2020.

- Gerakan koperasi harus bersifat terbuka dan bukan hanya kepada golongan veteran tetapi harus ada dari golongan belia profesional dan aktiviti harus pelbagai mengikut keperluan semasa.

- MB menyeru kepada anggota pentadbiran dan pengurusan supaya meningkatkan ilmu dalam pelbagai bidang dengan mengambil peluang menghadiri apa sahaja program pemantapan yang dianjurkan olrh Suruhanjaya Koperasi Malaysia mahupun Maktab koperasi Malaysia,ANGKASA dll.

- Marilah bersama sama merealisasikan hasrat menjadikan malaysia negara maju 2020.

- Mendoakan agar gerakan koperasi di Malaysia yg dipimpin oleh KPDNKK dan SKM terus memperkasakan Objektif Kemajuan dan melaksanakanTransformasi sektor koperasi negara seiring dgn agenda Transformasi pembangunan ekonomi negara.

#HariKoperasiNegara2016
Satu untuk semua,Semua untuk satu. 
#MuafakatKedah

Hasil carian imej untuk koperasi malaysia
                     


SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post