PKR Tak Hadir Beri Sokongan Pencalonan Mahathir Sebagai PM


PKR Selangor tidak hadir di sebuah persidangan media Pakatan Harapan Selangor. Persidangan media tersebut dihadiri oleh  Pengerusi Amanah Selangor, Izham Hashim; Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua dan Pengerusi Bersatu Selangor, Abdul Rashid Asari.

Ketiga-tiga pemimpin negeri itu turut menyeru semua pihak bersatu hati dan tekad demi pilihan raya umum.

Ini adalah kenyataan terbuka kedua yang tidak senada dengan PKR Selangor selepas sayap pemuda PKR Selangor sendiri membuat pendirian yang bertentangan dengan parti negeri, menyokong pencalonan Dr Mahathir jadi perdana menteri PH.

Konvensyen PH di Shah Alam pada Ahad lalu mengumumkan kata sepakat empat parti yang bergabung, antaranya, mencalonkan Dr Mahathir sebagai perdana menteri dan Presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri apabila menang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) nanti.

Pada malam yang sama selepas pengumuman PH itu, PKR Selangor melalui Ketua Biro Komunikainya, Hizwan Ahmad menyatakan tidak setuju dengan penamaan Dr Mahathirsebagai calon perdana menteri PH.

“Dengan saki baki ruang demokrasi dan kebebasan bersuara yang ada, PKR Selangor dengan ini melahirkan rasa terkilan dan kecewa dengan pengumuman calon perdana menteri Pakatan Harapan,” kata Hizwan dalam satu kenyataan.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post