Jemaah Haji Kedah Terima Manfaat - EXCO Kedah


ALOR SETAR - Kerajaan negeri membelanjakan kira-kira RM2.6 juta bagi keperluan jemaah haji Kedah tahun ini, meliputi pemberian sagu hati dan penyediaan penerbangan khas ke Jeddah.

Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pelancongan dan Warisan serta Kerja Raya negeri, YB Datuk Mohd Rawi Abd Hamid, berkata peruntukan disediakan itu membawa manfaat kepada 4,564 jemaah haji, termasuklah 2,785 yang berlepas melalui penerbangan terus dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim (LTSAH) di sini.

Beliau berkata, untuk penerbangan terus kerajaan negeri menyediakan 10 penerbangan khas dari LTSAH ke Jeddah, sejak diperkenalkan pada 2013.

Jumlah perbelanjaan RM2.6 juta itu membabitkan pemberian sagu hati kepada jemaah haji Kedah RM2.375 juta, serta perbelanjaan penyediaan dan keperluan sebanyak RM212,593.50.

Pemberian sagu hati ini membabitkan wang tunai serta peralatan seperti kain pelikat, kain batik dan beg yang diberikan terus kepada jemaah di LTSAH, manakala yang berlepas dari lokasi lain wang tunai dimasukkan melalui akaun bank mereka," katanya.

Beliau berkata demikian menjawab soalan tambahan YB Dato' Abu Hasan Sarif (BN-Kota Siputeh) ketika Mesyuarat Kedua Penggal Kelima Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, hari ini.

Melalui Bajet Kedah 2018 yang dibentangkan Menteri Besar, YAB Dato' Seri DiRaja Ahmad Bashah Md Hanipah, Ahad lalu kerajaan negeri mengumumkan pemberian sagu hati RM500 kepada setiap jemaah haji Kedah, akan diteruskan tahun depan.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post