Nostalgia dan Pembangunan Semasa : Sorotan Isu Stadium Darul Aman.

Hasil carian imej untuk stadium darul aman

Yang Benar tentang Stadium Darul Aman dan Titik tolak disebalik apa yang sedang diperkatakan. Sorotan  Nostalgia dan pembangunan semasa.

 1. Di era 80 an tempat dimana terletaknya outlet KFC hanyalah kawasan lapang yg ditar untuk pemandu baru belajar memandu.

2. Kini 65 orang anak bangsa dapat mencari rezeki selain outlet berkenaan menjadi antara pilihan.

3. Demikian juga Hotel Seri Malaysia yg gah berdiri dan membuka peluang pada hampir 211 tenaga kerja walhal dulunya kawasan lapang yg tidak memberi apa apa pulangan.

4. Hakikatnya pembangunan adalah sesuatu yang dinamik.

5. Lanskapnya perlu berubah mengkut keperluan semasa bukan mengikut kehendak nostalgi..

6. 2011 dengan penuh tipu daya kerajaan Pakatan dengan rakus merobohkan sebuah rumah Allah dan merampas tanah waqaf khas yg lebih 100 tahun usianya.

7. YB Gooi dan YB Mahfuz ketika itu kelu, diam seribu bahasa.Tanah tidak diganti rupa madrasah yg dikatakan mahu dibangun dengan Masjid sekadar illusi.

Hasil carian imej untuk stadium darul aman

8. Kini dua badut srkas berkenaan cuba menjadi hero.

9. Draf rancangan struktur MBAS yang direncana sehingga 2025 diceduk mereka melalui tafsiran sendiri.

10. Konsep bandraya dalam taman dan pembangunan lestari tidak pula mereka peduli namun yg disensasikan adalah cadangan pembangunan bandar baru di Stadium Darul Aman dan stadium sendiri dipindahkan ke kawasan lebih selesa dan kondusif di Stargate. 

11. Jika pun draf ini terealiti banyak lagi sudut lain seperti kos, pengambilan tanah harus difikirkan, ianya tidak semudah sepertimana kelulusan pusat judi, arak, pusat hiburan keluarga berjumlah 452 sepanjang kerajaan pakatan memerintah.Hinggakan di Kg Batin megah berdiri Disko Black and White dan di Alor Mengkudu terjulang House Bar.

12. Itu kawasan sawah bendang dan kampung Melayu namun sensitivi langsung mereka tidak peduli.

13. Kedua YB Badut sarkas ini meski menjadi MP didaerah Kota Setar mereka tidaklah akan peduli masa depan ekonomi, keperluan perumahan, pekerjaan dan kemajuan pembangunan untuk penduduk daerah Kota Setar yg mencecah 550 ribu kini.

14. Jika diberi mandat sekali lagi mereka akan menelan elaun RM15ribu sebulan sambil memberi khidmat dikawasan secra remote control melalui salakan di Fb.

15. Maka kerajaan negeri jualah yg perlu memikul peranan berkhidmat dengan bantuan kerajaan persekutuan.         

16. Realiti kini lebih 23 ribu rumah mampu milik diperlukan.6 ribu peluang pekerjaan didambakan setiap tahun oleh anak muda.Pembesaran pembangunan bandaraya Alor Setar sesuatu yg perlu untuk penyuraian trafik dan hidup yg lebih seleaa dalam tempoh 10 tahun akan datang 

17. Inilah rasional kenapa draf rancangan struktur MBAS yg sedang dipamirkan dan dibuka peluang sesi town hall untuk dibahas itu mencadangkan pembangunan semula Stadium Darul Aman.

18. Antara lain memberi laluan bagi pembangunan bercampur, perumahan rakyat dan pusat komersial dengan dibuka 2500 peluang pekerjaan.

19. Ianya satu draf dan plan menarik jika disambut rakyat. Dan jika sekalipun gelanggang Darul Aman diubah..di Stargatr ia akan menjadi stadium lebih selesa dengan kapasiti 70 ribu penonton. 

20. Banyak isu seperti soal kesesakan, ketiadaan tiket perlawanan dapat diatasi.100 outlet dan 160 premis untuk gerai jualan dan kemudahan sampingan disediakan. 

21. Dan jikapun tanah bendang perlu diambil untuk pembangunan stadium baru ianya menjadi syarat wajib untuk digantikan.

22. Kerana dalam sesuatu masa 125 ribu hektar sawah padi perlu dikekalkan selaku kawsan strategik makanan negara. Inilah fungsi negeri jelapang padi.

23. Maka kita perlu move on..jika Stadium Merdeka dan Stadium Negara yg lagi punya banyak nostlagia dan sejarah itu digantikan dengan Kompleks sukan Bukit Jalil dan Stadium Nsional..yg lebih selesa kenapa kita perlu bersentimental hanya kerana mahu melayani asakan badut badut sarkas ini?.     
24. Maka tepuk dada, renung sejenak..Nostalgia sekadar imbauan kenangan. Masa depan dan keperluan generasi adalah sesuatu yang pasti..yang harua diisi. Agar generasi ini tidaklah akhirnya terpaksa keluar ke Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan JB semata mata untuk mencari rezeki.

25. Nyatanya Kedah sedang menempuh masa depan yang cerah. Dan jangan dibiarkan ia terpalit hanya kerana mahu melayan karenah dua ekor badut sarkas ini yg kian kehilangan arah setelah mengetahui peluang mereka untuk dicalonkan kembali oleh parti lama mereka kian pudar dan gelap. Kesan kegelojohan mereka sendiri yang sekadar bekerja memberi khidmat pada pengundi menggunakan mulut. Bukan akal fikir untuk manfaat masyarakat yg diwakili.  
                         
Catatan : Kie Tandop, 
Generasi ke 4 anak Kedah..
24 Febuari 2017.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post