PERLAKSANAAN SISTEM CAJ (RC) DI BUKIT KAYU HITAM PERLU DISEGERAKAN - MB KEDAH


SUNGAI PETANI: Kerajaan Persekutuan digesa mempercepatkan pelaksanaan sistem caj jalan raya (RC) ke atas semua kenderaan persendirian asing yang memasuki Malaysia menerusi sempadan Thailand. 
Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah, berkata gesaan terbabit berdasarkan terlalu banyak kenderaan yang keluar masuk di Bukit Kayu Hitam. 

"Kita dah berhasrat lama apabila banyak kenderaan yang masuk dan dari pelaksanaan RC, sekurang-kurangnya Kedah memperoleh sedikit sumber kewangan untuk dimanfaatkan dalam pembangunan negeri. 

"Sekiranya, Kerajaan Persekutuan mahu melaksanakannya, kita alu-alukan dan bersedia membantu jika dipinta. Lebih bagus, ia dilaksanakan awal atau pertengahan tahun depan berbanding cadangan asal akhir tahun depan," katanya selepas merasmikan projek Bukit Banyan Hillpark, di sini, sebentar tadi. 

Semalam, Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi mengumumkan akan memperluaskan pelaksanaan RC di sempadan Malaysia-Thailand selewat-lewatnya akhir tahun depan. 

Kadar yang akan dikenakan bagi sempadan Malaysia-Thailand adalah RM20 iaitu sama seperti di Johor dan kerajaan negeri akan menerima 25 peratus atau RM5 daripada caj berkenaan.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post