Majlis Pelancaran Pesawat Latihan Kolej Tentera Udara Alor Setar.



Majlis Pelancaran Pesawat PC - 7 Mk II Batch III dan ECC 120B Dirasmikan oleh Menteri Pertahanan DS Hishamuddin Hussien Onn di Kolej Tentera Udara Alor Setar dan juga Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Kolej Tentera Udara Alor Setar.



YAB MB Kedah DS Ahmad Bashah serta barisan kepimpinan Kerajaan Negeri Kedah dan barisan kepimpinan UMNO Negeri Kedah turut sama menyambut kedatangan YAB Menteri Pertahanan ke Negeri Kedah Darul Aman.






Pesawat Pilatus PC - 7 Mk II ini akan digunakan sebagai pesawat latihan penerbangan bagi TUDM. Begitu juga dengan helikopter yg sangat sesuai dijadikan helikopter latihan penerbangan bagi pelatih2 TUDM.




DS Hishamudin Hussien Onn ,DS Ahmad Bashah dan Dato Johari Baharom 
Di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Kolej Tentera Udara Alor Setar.





Antara jenis2 Pesawat yg dirasmikan.

1. Pesawat Pilatus PC - 7 Mk II ini digunakan utk tujuan latihan penerbangan asas di Pusat Latihan Terbang 1 (PULATIBANG 1) Kolej Tentera Udara ,Alor Setar.

2. PC - 7 Mk II ini merupakan penambahan kpd aset sedia ada di dlm inventori TUDM bagi menampung penggunaan pesawat PC - 7 Mk II yg sedia ada dan pesawat Pilatus PC - 7 Turbo Trainer yg akan ditamatkan perkhidmatannya.

3. Pesawat ini diterima drp Pilatus Aircraft, Switzerland yg membuat penerbangan drp Switzerland ke Koleh Tentera Udara Alor Setar.

4. Perolehan pesawat ini dilakukan dlm 2 siri iaitu perolehan Siri 1 pada 3 Jun 2016 sebanyak 2 buah pesawat baru dan bagi Siri 2 sebanyak 3 buah pesawat telah diterima pada 19 Julai 2016 menjadikan jumlah keseluruhan pesawat baru 5 buah. Pesawat baru ini mula digunakan sbg pesawat latihan penerbangan pada 13 Julai 2016.

5. Airbus Helicopters EC 120B Colibri buatan Perancis ini merupakan pesawat helikopter  ringan yg unggul dan sesuai bagi menjalankan operasi dan latihan penerbangan bagi agensi2 keselamatan seluruh dunia. Rekabentuk yg moden dikuasakan dgn enjin tunggal Turbomeca Arrius 2F yg mampu hasilkan kuasa tujahan 504hp serta mampu menjangkau kelajuan maksimum 151 kts dgn jarak sejauh 441 nautical miles menjadikan pesawat ringan ini cukup disegani dalam kelasnya.

6. Mula diperkenalkan di dlm TUDM pada 3 Disember 2015 menggantikan pesawat Alouette III yg telah tamat perkhidmatannya pada bulan Mac yg lalu

7. 5 buah pesawat EC 120B Colibri ini akan digunakan sebagai pesawat latihan penerbangan dengan 3 pesawat pertama telah pun diterima bermula Januari hingga Mac 2016.

8. Pesawat EC 120B Colibri ini sememangnya diakui dan diyakini mampu memenuhi segala bentuk keperluan latihan penerbangan yg dirancang di Pusat Latihan Terbang 2 bagi memenuhi keperluan skuadron operasi  dlm TUDM.

9. Demi kelangsungan kualiti dan pemodenan aset2, TUDM juga telah menggariskan pelan perancangan masa hadapan terhadap aset2nya. Terdapat 7 perancangan utama yg telah digariskan termasuklah Peningkatan Pesawat Hawk, Pusat Servis Teknikal Sukhoi (STC), Peningkatan Avionik Pesawat Nuri (NUP4), Peningkatan Avionik Pesawat C130H (AUP2), Perolehan Pesawat A400M, Perolehan Tambahan Pesawat Latihan Pilatus PC-7 MK II dan Peningkatan Radar Kawalan Lalu Lintad Udara di Oangkalan Udara Butterworth dan Pangkalan Udara Kuantan.

10. Pelan perancangan ini amat bertetapan dgn Teras Kesiapsiagaan yg termaktub dalam 5 Teras Utama Kementerian Pertahanan pada tahun ini dgn harapan agar segala usaha yg dijana oleh pihak TUDM ini mampu untuk memastikan TUDM terus kekal relevan dan menjadi kuasa udara yg disegani di rantau ini dan dunia.

SHARE THIS

Author:

Previous Post
Next Post